СЪДЪРЖАНИЕ
КОНТАКТИ
АРХИВ |
|
Катя Зографова
За морето, за морето...
За
Тома Бинчев морето е една от любимите (съдбовните)
теми. В предишните му книги, една от които
бе "Открито море", неговият дълбок
извечен глас се дочуваше неизменно, като
исото в старинно пеене. Предпоследната му
книга – "Свободни сонети", също бе
оцветена в "морска" тоналност (дори
корицата й бе "мидена")... Дали защото
Тома е роден в Бургас и е бил по своему "момчето,
което говори с морето"? Или е общувал в
крайморската си младост с поети като
Христо Фотев, също доживотно изкушени от
митичната синя вода (неотдавна се появи и
Фотевата антологична стихосбирка "Море")?
И в новата си книга Бинчев, без да пише
сонети, е своего рода "Петрарка" на
морето... Защото, както италианският
лавроносец бе верен на своята дона Лаура
и сътворяваше цял живот сонети за живота
и смъртта й, така и Тома не се уморява да
преоткрива Морето. Дори има едно "програмно"
стихотворение – "До утре", в което
оповестява, че щом е на брега му, за него
"няма скука". Основното достойнство
на Бинчевата книга е в безспорния, струва
ми се, факт, че поетът е открил своето,
различното, макар и единосъщо Море. (Очевидно
авторът осъзнава творческата си амбиция:
"Морето в синьо" е единствената му
досегашна книга, издадена билингва – на
български и на английски.) Стиховете в нея
могат да бъдат уподобени на кратки
озарения, падащи като словесни
светкавици в съзнанието на читателя. В
същото време те са спокойни, чисти и
твърди като камъни на вълнолом, облъскани
от бурите, за да остане само най-трайната
им субстанция... И така, Тома не окичва с
цветята на метафорите своите нови творби.
Той е сдържан, съзерцателен и мъдър. Прави
стихотворения-метафори, при това
стремейки се да обхване различни
преображения на морското в максималната
краткост на стиха. Това е "морето на
Тома"- опитът да изречеш Морето в едно
изречение!... Например битието ни,
изпепелено от балканизмите, от вечните
неразрешени междуособици, от войните, е
вместено в едно кратичко, наглед пейзажно
стихотворение от 5 реда – "Пустиня"...
А темата "море" като че ли сама по
себе си предполага словесно развихряне,
нали синята безбрежност е символ на
движение, могъщество, вечност на
природните стихии?... Друг е въпросът, че
понякога тъкмо "вълните" на
многословието могат да удавят читателя...
Тома се е отказал от подобен "прочит",
както и от търсене на маринистични
живописни визии (така добре сполучени от
покойния Иван Давидков в стихосбирката
му "Морето"). Разбира се, лапидарният
изказ не е попречил на Тома да улови като
че ли всички мислими състояния на "морскостта".
Понякога това е опитоменото, дори
одомашнено море – и затова гларусът се
провиква като пъдар в лозето, друг път
("В бурята") то носи едновременно
нещо от фурнаджиевската вакханалност и
от съзерцателните видения на Емануил
Попдимитров, големия майстор на
подводните морски пейзажи... И накрая – то
е призрачно царствено същество "със
синя кръв", в чиито владения
трагикомично навлиза човекът със своите
"титаници", опредметили дързостта му
да победи космичната мощ на "Морето в
синьо". Но Морето е Царят, който приема
всяка форма, той е божествено дете на
всемира, което си играе на безкрайни
преображения, защото е способно всичко да
обезличи!
Твърде интересен е и "подмолният"
образ на лирическия аз в книгата. Той,
така наглед смирен пред Морето в
царствените му сини одежди, все пак усеща,
че сам е космична екзистенция, сродна на
великата стихия... И дръзва да вярва, че
може да се нарече морски събрат. Да даде
прислон за предвечната, неспокойна душа
на Морето. В стихотворението "Съдба"
той е в образа на въплътителя, на "каменоделеца",
на скулптора, който вае с точни словесни
жестове величавата му безформеност.
Аз повярвах в "морската"
мисия на твореца. |