Изпитът е писмен, анонимен и е с продължителност 3 (три) астрономически часа.
Равнището на компетентностите на зрелостниците се проверява чрез:
1. Въпроси със структуриран отговор.
2. Задачи за създаване на текст.
Държавният зрелостен изпит включва три компонента:
1. Решаване на 46 тестови задачи от затворен тип с четири възможни отговора, от които само един е верен.
Езиковите компетентности се проверяват с 26 задачи;
Литературните компетентности се проверяват с 20 задачи.
2. Създаване на текст по зададени параметри - CV (curriculum vitae), заявление (молба), конспект, резюме.
3. Създаване на текст, в който се интерпретира фрагмент от художествена творба според посоченото учебно съдържание.
1. Български език
Текстът и социокултурният контекст;
Текстът в публичното общуване. Сфери на научната, медийната, гражданската, институционалната и художествената комуникация;
Функции на езиковите средства за изграждане на текста;
Отношения между езиковите единици от различните езикови равнища (фонетично, граматично, лексикално) - системни езикови правила;
Правописни и пунктуационни норми- конвенционални езикови правила;
Задължителност и избор на езикови средства в текста съобразно стиловите норми в различните сфери на общуване;
Задължителност и избор на структура и на композиция на текста с оглед сферата на общуване;
Извличане на информация от текста. Тематично и смислово членене на текста (конспектиране и резюмиране);
Създаване на интерпретативно съчинение;
Текстове документи, необходими за социалната реализация на зрелостниците при продължаване на образованието или при постъпване на работа - CV (curriculum vitae); заявление (молба).
2. Литература
2.1. Автори и произведения:
поезия: Майце си, Елегия, До моето първо либе, На прощаване, Хаджи Димитър, Моята молитва, Обесването на Васил Левски.
поезия:Българският език; Епопея на забравените - Левски, Паисий, Кочо, Опълченците на Шипка; разказът Дядо Йоцо гледа; повестта Чичовци; романът Под игото.
фейлетонът Разни хора, разни идеали; книгата Бай Ганьо.
поезия: Cis moll, Ни лъх не дъхва над полени, Спи езерото; белостволи буки, Самотен гроб в самотен кът; поемата Ралица.
поезия: Градушка, Заточеници, Ще бъдеш в бяло, Две хубави очи, Сенки, Две души.
разкази: Ветрената мелница, Косачи, На оня свят, Чорба от греховете на отец Никодим, Занемелите камбани; повестта Гераците.
поезия: Черна песен, Пловдив, Да се завърнеш..., Помниш ли, помниш ли..., Спи градът, Сиротна песен.
поезия: Ний, Юноша, Старият музикант, Цветарка, Зимни вечери.
поемата Септември.
поезия: Прозорец, Болница, Стаята, Къщата, Повест, Книгите.
поезия: Кукувица, Стихии, Бретан, Ръцете.
разкази: сб. Песента на колелетата - Песента на колелетата, Последна радост; сб. Старопланински легенди - Шибил, Кошута, Индже; сб. Вечери в Антимовския хан - Албена, Другоселец; сб. Женско сърце - Серафим.
поезия: Вяра,Писмо(Ти помниш ли...), История, Завод, Кино.
романът Тютюн.
романът Железният светилник.
2.2. Литературнотеоретични понятия:
3.1. Езикови компетентности:
3.2. Литературни компетентности:
Критериите за оценка на писмените работи се основават на ДОИ за учебно съдържание по български език и литература.
Цифровата оценка се оформя по шестобална система и представя степента на овладяване на съответните компетентности.
Оценяването на писмените работи се извършва по точкова система.
Максималният брой точки е 60. Държавният зрелостен изпит по български език и литература е положен успешно, ако полученият бал е равен на или по-голям от 25% от максималния възможен, т.е. от 60 точки.
1.Формат на зрелостния изпит
Изпитът е писмен с продължителност пет астрономически часа. На кандидатите се раздава текстът, върху който трябва да се работи.
Жанрът на писмената работа е интерпретативно съчинение върху конкретен литературен текст. По решение на висшите училища резултатът от матурата може да получи статут на приемен изпит.
Изборът на изпитния жанр се основава на ДОИ за учебно съдържание по български език и литература.
Изборът на учебно съдържание се основава на Учебните програми по български език и литература в частта за задължителна подготовка.
Оценяват се компетентности, предвидени от ДОИ за учебно съдържание по български език и литература.
Цифровата оценка представя степента на овладяване на съответните компетентности.
Критериите за оценка на писмените работи се основават на ДОИ за учебно съдържание по български език и литература.
Интерпретативното съчинение гарантира проверката на езиковите компетентости, способността да се създаде цялостен и завършен текст, като се използват различни типове аргументация.
Интерпретативното съчинение върху конкретен литературен текст предполага разчитане на литературния текст с оглед неговата структура, образност и символика.
Интерпретативното съчинение предоставя възможност за избор. Тълкуването на литературния текст може да бъде:
- затворено - коментират се особеностите само на изпитния текст;
- контекстуално - изпитният текст се коментира в неговата взаимосвързаност с други текстове – литературни, фолклорни, митологични.
Интерпретативното съчинение върху конкретен литературен текст проверява способностите за разбиране на художествен текст, като се използват знанията по литературна теория и история.
Забележка: Тези материали с условията и изискванията за зрелостния изпит са взети от страницата на Министерството на образованието и науката. Т.е. те не са окончателни и подлежат на промени в зависимост от това какво ще хрумне на поредния чиновник. Нашият принос е единствено да вържем с връзки страниците на авторите и произведенията изисквани за изпита.
Още за матурите: www.minedu.government.bg/maturi/maturi.htm
Обратно към: [Словото]