![]() ![]() Романите "Монахинята" и "Полет над кукувичето гнездо" - херменевтика на затвореното пространство и неговите героиСъпоставителният анализ на романите Монахинята и Полет над кукувичето гнездо не може да има за цел да поставя един до друг литературните и културни контексти, в които двете произведения са се появили, тъй като това единствено би ги раздалечило. Непреодолима е дистанцията между тях в хроносно и топосно отношение първият е публикуван през 1783 година в Стария свят, а вторият през 1962 година в Новия делят ги близо два века културен опит. Монахинята е роман, роден в Просвещенската епоха време на нови философски идеи, на обръщане към рационализма и на отказване от всяка метафизика. Времето, в което е създаден Полет над куквичето гнездо е също превратно в много отношения на първо място тук е контракултрата на 60те години на ХХвек., когато младите американски граждани започват да отправят предизвикателства към хората на властта и когато протестите им дават началото на исторически и културно значимото движение на хипитата. Двата текста се отличават и по своята жанрова принадлежност. Романът на Дидро, определен от критиката като философски, е първоначално една мистификация писмо, изпратено от името на сестра Сюзан до маркиз дьо Кроамар. По-късно тази кореспонденция се превръща в епистоларен роман. Полет над кукувичето гнездо, от своя страна, напомня за жанра на дневника. Макар формално да не е използван, той може да бъде разпознат по честата употреба на глаголи в сегашно време, по редуването на разкази и размисли за настоящето със спомени от миналото на полуиндианеца Бромдън, който е в ролята на повествовател. Встрани от всички тези различия, базата за сравнение на двата романа е свеждането на повествователната им схема до опозицията индивид-власт конфликт, който безспорно е в основата на всеки от тях. Всъщност Монахинята и Полет над кукувичето гнездо предлагат две вариации на темата за бунта на човека срещу институцията. И двете произведения поставят проблема за човешката свобода и право на избор, за волята на човека да отхвърли наложения му отвън императив. Текстът на Дидро е бунт срещу религиозните институции, срещу догматичността и суеверието. Това е и причината романът да бъде забранен, тъй като е бил тълкуван като антирелигиозен. Полетът е бунт срещу социалната система, срещу нейните функционери и механизма, в който те действат /метафора за тази система е машината, с всичките й зъбчати колелца, които действат безотказно и непрестанно обработват хората/. Институцията в двата романа е представена от две много близки по значение метафори на непроницаемото и ирациоаналното: мрака и мъглата. У Дидро мракът на манастира /като контрапункт на светлината на Просвещението/ действа като приспивателно за ума: Тя сгъстява мрака, който ви заобикаля, тя ви люлее, тя ви приспива, тя ви обайва.1 Освен приспивателните хапчета Системата в Полет над кукувичето гнездо използва и машината за мъгла, същата мъгла, която употребява и Външният свят /военните/, когато иска да направи нещо тайно-скришно, нещо добре законспирирано: ...мъглата започна да се просмуква през пода и вече е станала толкова гъста, че чак крачолите ми са навлажнени. ... Думите стигат до мене като през стена от вода, толкова е гъста тая мъгла. ... ... може и всичките момчета най-накрая да са се напъхали в тая мъгла.2 Повествованието и на двата романа в голяма степен се отнася до религиозната тематика. Конфликтът индивид-институция е вариран и като опозиция бог-църква. Институционализираната вяра, вярата, превърната в религия, е представена и в двата романа като застрашителен императив и като пространство на благоприятно укритие. В романа на Дидро религиозността присъства в две вариации: като вяра и като суеверие. Сестра Сюзан и игуменката дьо Мони са вярващите, пред тях бог се открива, те могат да общуват с него чрез вярата си. За монахинята религията е пространство на бягство и утеха, в молитвите тя се укрива и изолира, тогава е встрани от колектива. Подобен механизъм на укриване употребява и вождът Бромдън това е пространството на спомените му; всъщност той присъства едновременно в него и в реалния свят. Подобно на монахинята, мълвяща несъзнателно молитвите си, Вождът си повтаря детската песничка, която механично е запаметил ( Китка, китка магданоз...). По този начин тя се сакрализира (като принадлежаща към сакралното минало) и функционира като молитва, постоянно повтаряща се и довеждаща до успокоение и наслада. Религията може да бъде и оправдателна алинея, зад законната маска на която се крие суеверието и липсата на истинския бог вътре в човека. Предствителен образ за тази форма на религиозност е сестра Сент-Кристин, която подчинява манастирското общество на станни ритуали и налага вярата в сектантски учения. Тази външна религия е и защитна за застрашения от превземане свят на Системата в Полет над кукувичето гнездо: Стойте там! На пациентите не се позволява да влизат в... О, стойте си на мястото, аз съм католичка! За миг дръпва златната верижка на врата си и от пазвата й изскача кръстче, а заедно с него и изгубеното хапче!Макмърфи размахва ръце току под носа й. Тя изпищява, мушва кръста в устата си и стисва силно очи, сякаш чака да я ударят... Елемент на религията като изповедта в този роман се превръща в елемент на груповата терапия и в този смисъл се натоварва с негативни конотации: Приказвай, настоява докторът, обсъждай, изповядвай се.
ПротагонистътГероите3 в романите на Дени Дидро и Кен Киси монахинята и Рандъл Патрик Макмърфи са различни. Мери-Сюзан Симонен не е като другите момичета, пратени в манастир; на много места в повествованието тя се самоопределя като превъзхождаща другите момичета, като притежаваща способности, на които се дължи по-особеното отношение към нея. Макмърфи също е различен от обкръжаващата го маса конформисти, той е силен. Темата за силния човек е важна за двете произведения бил той силен духовно, физически огромен или сексуално потентен той е човекът, който има право на бунт, на него е позволено да скандализира, да променя законите. Метафората за силния човек, одързостил се да направи опит да промени системата, е буквализирана в Полет над кукувичето гнездо това опитът на Макмърфи да вдигне огромния мраморен блок. Тези бунтуващи се, силни хора отказват да се подчинят на законите, които обществото им налага, когато тези закони са в противоречие с естествените им призвания и наклонности. Темата за естественото състояние на човека встрани от обществото, характерна за Просвещението, присъства и в модерните романи, които проблематизират отделянето на модерния свят от природата, от изначално хармоничното човешко битие. За монахинята животът в манастира символизира откъсване от естественото състояние на жената, от правото й на живот и на брак; монашеството без призвание е изкуствено и означава според нея механично отдаване на една система и конфронтиране с разбирането й за свобода: Къде другаде природата, разбунтувана срещу принудата, за която не е създадена, руши препятствията, които издигат пред нея, започва да беснее, разстройва животинското начало до такава степен, че за него вече няма лек? Макмърфи от своя страна е пример за модерния естествен човек: той обича да се отдава на удоволствието (макар и забранено), защото това е неговото разбиране за свободата. Грубостта на външния му вид и спонтаността на маниерите, нагоните и впечатлението за нечистоплътност, когато е поставен до стерилната, изрядна сестра, създават идея за една природност на неговия образ. Поведението на Макмърфи също е първично, едва ли не маймунско: почесванията, провикванията, стремежа към задоволяване на нуждите, както и липсата на голям културен опит (като познание). Героите на двата романа са бунтари, но техният бунт е различен: докато у сестра Сюзан той е в единствено число и е устремен към собственото щастие, Макмърфи се превръща в глас на една общност от хора, глас, който не може да замлъкне; той просто трябва да се пожертва. / Някои автори4 отбелязват отпратките на книгата Полет над кукувичето гнездо към Новозаветния текст, от които може да се направи извода, че Макмърфи е Христос историята му е разказана от един от учениците му, разпънат е на маса с форма на кръст, отвежда експедиция от 12 човека на лов за риба, общува с проститутки и т.н./ Ролята на Макмърфи е да успокоява и съживява отслабилите своите сили и победени от Старшата мъже. Неговият образ по-скоро отпраща към социалния, отколкото към персоналния бунт.
АнтагонистътРолята на лошия наставник и в двата романа се изпълнява от женски образи: игуменката сестра Сент-Кристин и старшата сестра Рачид. Имената и на двете са значещи у игуменката то е по-скоро преобръщащо, маскиращо действителната грешност и суеверност, а у Старшата това е поредното й причисляване към чарковете на Системата / Ratched ratchet/. И двете жени са функиции на властта и физически обект на протеста срещу нея, и двете изграждат в обществото си някаква форма на матриархален режим, и двете са абсолютни владетелки на територията си. И у двете женските функции са иззети. Сестра Сент-Кристин е персонификация на лошата власт, тя обърква установената от игуменката дьо Мони хармония между бог и природа, тя разваля, разболява манастира, като внася в него раздора и омразата. Но докато сестра Сент-Кристин е само чиновник на Системата и много често образът й се слива със самата власт / когато става дума за нейните действия, повествованието често преминава от единствено в множествено число: забраниха, наказваха, подо-зираха подлогът на изречението и субектът на злото са безлични/, Старшата е Системата тя притежава пълната и абсолютна власт да определя правилата, да осъжда и наказва. Образът на сестра Рачид е амбивалентен: зад стъклената прегарада, стегнатата престилка и кукленската усмивка тя всъщност е гола и дори женствена, тя е слаба. В този аспект напомня образа на игуменката в манастира Сент-Йотроп г-жа ***. Тя е абсолютна противоположност на силния човек слаба е, но е запазила природните си инстинкти и, макар силно извратени, любовните страсти не са й чужди. Точно такова е другото лице на Старшата тя притежава сексуалност; уязвима е.
ТопосътПространството в романите aна Дени Дидро и на Кен Киси е затворено, изолирано. Манастирът и институтът за психично болни са топос на болестното състояние и на скъсаните връзки с изначалното хармонично съвместно битие на човек и природа: дълбока отегченост, бледина, слабост, всички признаци на изтляващата и чезнеща човешка природа / Монахинята/ Обитателите на това пространсттво са ненужни, те са маргинали във Външния свят; мъжете са комплексирани и феминизирани / зайци/, жените са непривлекателни стари моми, които не са имали възможност да се задомят. Затвореното пространство всъщност е умален модел на външния нехармоничен свят, малкият колектив е проекция на социума, в който хората са тълпа, лесно се манипулират; могат да тръгнат след героя, но могат и да го стъпчат /както буквално правят монахините в романа на Дидро/. Парадоксът на тези топоси-институции е в разминаването на предназначението и функцията, с която обществото ги е натоварило, и тяхната действителна функция ролята на манастира е да поддържа и застъпва вярата, докато всъщност той поражда и поддържа суеверието; лудницата би трябвало да лекува душевно болни, а вместо това тя ги произвежда. Съпоставката на тези два твърде дистанцирани времево романа маркира едни и същи теми и мотиви, употребени по различен начин в две отделни културни среди и доказва, че модерната литература и култура всъщност се опира върху базисни за хуманитарното мислене опозиции и конфликти.
1 Цитатите са от Дидро, Д. Избрани творби, София, 1983г. 2 Цитатате са от Киси, К. Полет над кукувичето гнездо, София, 1980г. 3 Анализът няма да избягва, а напротив ще използва в пълния му смисъл понятието героично при говоренето за персонажите в двата романа 4 Foster, J. Hustling to some purpose, 1974 Wallis, B. Christ in the cuckoo’s nest 1972
![]() ![]() ![]()
© Диляна Спасова. Всички права запазени!
|