![]() ![]() Властовите отношения в "Мечо Пух"Романът на А. А. Милн Мечо Пух традиционно е класифициран като детски, но представлява еднакъв интерес и за възрастни, тъй като оживелият в него приказен свят е тип проекция на човешкото възрастно общество. Голямата Гора (като характерен елемент на вълшебните приказки) е топосът, в който се случва Светът Пух1, тя го определя териториално. Но този свят е ситуиран не само топосно, а и ценностно-хроносно това е пространство в детското. Това обаче вече не е консервативният свят на детските приказки, където всичко е регламентирано и отклоняването от схемата е рядкост. Светът Пух е контаминация на далечното едно време2 (дори тази клиширана приказна формула е префункционализирана Едно време отдавна, много отдавна, чак около миналия Петък Мечето Пух живееше сам-само в една гора под името Сандерс3) и Новата, Модерната епоха, в която нищо не е, каквото изглежда на пръв поглед. Този свят непрестанно се модифицира и претворява, защото детето е активен участник в него. Във времето на разрушение и несигурност, романът на А. А. Милн съгражда свят, който наподобява идеалната, утопична държава на Платон, в която всеки поданик е добър. Различни са тези поданици Мече с Много Малко Мозък, Много Малко Животно, Тигър, Бухал и т.н., но всички те са обединени и подчинени на един основен принцип принципът на Доброто (оттам и една от дидактическите поанти на книгата). Това Добро се регламентира и институционализира във фигурата на
Владетеля
Типично за хуманистично-възпитателната интенция на детската книга, това е Човекът Кристофър Робин. Той е притежателят и господарят на играчките; той е висшата инстанция. Той е този, който позволява и забранява в Гората, чрез него се верифицира съществуването на животните-играчки. Неговата дума е неоспорима и функционира като закон. Когато в гората се появяват Кенга и бебето Ру, на въпроса на Пух как са дошли, Кристофър Робин отговаря само по Обикновения Начин и това мъгляво обяснение не е подложено на разяснение. Когато пък се появява Тигърът, достатъчно е само да обяви, че Кристофър Робин знае за него и по този начин да бъде приет като свой. Нещо повече признанието на детето е верифициране на аз-а и оправдаване смисъла на неговото присъствие в света: Всъщност си казваше Заю Кристофър Робин разчита на мен. доверието на Владетеля работи като екзистенциален стимул. Закономерно можем да си зададем въпроса какъв тип владетел е Кристофър Робин и не поражда ли тази квалификация предимно негативни конотации ( с тиранин, властник и т.н.). Всъщност детето се приближава максимално именно до типа владетел, когото описват френските философи от 18 век просветения монарх той е знаещ (друга дидактическа поанта на романа) и добър. Той е вариация на добрия наставник от произведенията на енциклопедистите ( в последната глава от Къщичката в къта на Пух мечето привижда детето като Добрия Крал Кристофър Робин). Кристофър Робин винаги успокоява породилите се в Гората конфликти, взима правилните решения, спасява животни, попаднали натясно. Той е този, до когото се допитват поданиците във всяка една ситуация. Основна негова черта е способността му да бъде снизходителен към недостатъците на другите ( Глупаво мое мече!) и да обича, да управлява поданиците си с любов. Именно по тази линия на любовта се осъществява и отъждествяването
Владетел Бог
Фигурата на Кристофър Робин4 е заредена и с демиургична функция. Той е способен да дава живот като наименува например: Кристофър Робин изведнъж го нарече Пух. И така си остана. Детето-бог е надарено и с други свръхестествени възможности, като тази да лекува и да създава радост: И когато Кристофър Робин я закова опашката с гвоздейче на мястото й, Ийори запрепуска из гората, като я развяваше така радостно.... Неговата позиция е на обладаващ висше знание и затова словото му е неоспоримо. В последната среща с героите на романа ( историята с посвещаването на Сър Пух де Мечо в рицарство) на Пуховия въпрос Къде (отиваме)? Кристофър Робин отговаря с Никъде и Навсякъде ( следва И те тръгнаха) тези крайно мъгливи понятия не са обяснени те не могат, не е нужно и не бива да бъдат обяснявани, тъй като пътищата божии са неведоми. Не е случайно и ситуирането на детето-бог в пространството той обитава най-високото място в Гората, единственото, което по време на наводнението остава сухо и се превръща в (спасителен) остров. Погледнат обаче през една друга оптика образът на Кристофър Робин отразява не само абсолютната сигурност и сила, но и диаметрално противоположната позиция тази на несигурността. Защото в крайна сметка той е просто едно дете. Той не е сигурен какво точно е Северният полюс и вярва, че има също така Източен и Западен. Той е знаещ и Образован, но не владее перфектно правописа; всъщност не е толкова съвършен, колкото се очаква от него като Владетел да бъде. Действително Кристофър Робин притежава, наред с божествените и чисто човешки качества и това е една от проявите на неговата граничност. Детето живее на раздела между два свята този на приказките ( в които е освен зрител и участник) и този на реалния живот. От една страна той е играещ, а от друга е също толкова разигран, колкото са плюшените играчки. Гледащ е, но едновременно с това е изложен на погледите на другите. В един момент е Владетел на Голямата Гора с огромна власт, а в следващия ходи на училище, както всички останали деца ( книгата не спира да поучава). От разкрития факт на неговата човешкост може да се направи изводът, че овластяването протича реципрочно в двете посоки от и към Владетеля. Защото колкото той притежава и управлява своите поданици, толкова и зависи от тях и в някаква степен също попада в определен властови периметър. Този тип овластяване се базира на признанието, основно за контакта между хората5. Признанието, Публиката, изобщо погледът на другия е от изключитна важност за света Пух, като за всеки тип функциониращ социум6. Виждайки дупката на Заю, Мечо Пух си казва: А Заю значи Компания. А Компания –значи Похапване, и Публика, която Ме Слуша, докато Тананикам и тям подобни... Какво е тази Публика, ако не този друг, чрез който аз-ът живее и в чийто поглед се разгръща възможността за комуникация и осъществяване на социум, чрез изграждане на властови отношения. В редовете на тази Публика се реализира фигурата на владеещия и владяния Кристофър Робин. Амбивалентността на този образ може да бъде най-резултатно проследена в споменатата вече последна глава от Къщичката в къта на Пух. В нея се случва очакваното и предчувствано заминаване на Кристофър Робин ( закономерното оттегляне на Стария Крал). Това е прекрачването на границата, встъпването в пространството на реалността и скъсването с фантазмите на детското съзнание. Това е прекратяването на въобразеното властване на детето над играчките, което вече може да бъде заменено с пълноценни отношения в реалния социум. Тогава момчето изпитва върху себе си какво означава инициацията ( и заедно с това встъпването в друг властови регистър, където позициите му не са така сигурни) и решава да я приложи върху най-близкия си приятел Пух. По този начин той си осигурява приемственост, която да му гарантира и памет в останалия зад гърба му приказен свят ( Пух, обещай ми, че няма да ме забравиш никога! Дори когато стана на сто!). Прекрачването на границата обаче е разколебано ( семантично и синтактично маркирано с недовършени изречения и фреквентни многоточия), краят на книгата в известен смисъл остава отворен Кристофър Робин напуска и остава в света Пух ( романът отново е дидактичен този път парадоксално поуката е насочена към възрастните, които не трябва да забравят, че съществува такова омагьосано място в техния свят, където винаги могат да си играят).
1 Както го нарича В.Стефанов в текста си За едно (не)разбирателство в Мечо Пух 2 Once upon the time в оригиналния вариант 3 Цитатите са по превода на Вера Славова, София, 2001 4 Самото му име препраща към божественото Christopher Christ 5 Според книгата на Цветан Тодоров Живот с другите Всяко съжителство е признание 6 В Битие и нищо Сартр твърди, че е достатъчно другият да ме погледне, за да бъда това, което съм.
![]() ![]() ![]()
© Диляна Спасова. Всички права запазени!
|